Podczas nauczania zdalnego z Internetu korzystamy więcej niż zwykle. Musimy przy tej okazji pamiętać, aby nasza obecność w internecie była zgodna z zasadami NETYKIETY.
W podstawowym znaczeniu netykieta, to zbiór zasad dobrego zachowania w sieci, taki internetowy savoir-vivre, który obowiązuje wszystkich użytkowników cyberprzestrzeni, Netykietę stosujemy :
- w nauczaniu zdalnym,
- na forach dyskusyjnych,
- w komunikacji na czatach,
- na portalach społecznościowych,
- w e-mailach,
- na blogach
- i……. wszędzie indziej, gdzie zachodzi komunikacja między użytkownikami Internetu.
Podstawowe reguły można skrócić do trzech punktów: myśl, nie szkodź, nie nadużywaj.
Podczas realizacji nauczania zdalnego z wykorzystaniem internetu, różnych aplikacji i komunikatorów, od nas wszystkich zależy jaka będzie atmosfera w czasie tych zajęć oraz jaki efekt edukacyjny wspólnie osiągniemy. Postarajmy się, więc stosować następujące zasady:
Zajęcia online:
- informujemy o lekcji online domowników i prosimy ich o odpowiednie zachowanie,
- pamiętamy o tym, by przed zajęciami przygotować nasze środowisko pracy: sprawdzić, czy działa sprzęt, uprzątnąć biurko i pokój,
- dbamy o nasz wygląd i kulturę osobistą,
- można przygotować kubek z wodą do popijania w trakcie nauki; pamiętajmy jednak, że spożywanie posiłków w czasie lekcji jest niedozwolone, podobnie jak w szkole – jemy w czasie przerw,
- dbamy o ład i porządek w naszym otoczeniu (porządek w oku kamery),
- dbamy o bardzo dobrą atmosferę, nacechowaną empatią w stosunku do wszystkich osób obecnych podczas lekcji online: w tym domowników, uczniów i nauczycieli,
- dbamy o nienaganny język,
- podczas lekcji należy skupiać się głównie na nauce, a „bieżące sprawy domowe” załatwiać w czasie przerw śródlekcyjnych lub po lekcjach,
- w czasie lekcji nie gramy w gry, nie korzystamy z portali społecznościowych,
- pamiętajmy, że nagrywanie i robienie zdjęć uczestnikom spotkania online bez ich wiedzy i zgody jest zabronione,
- pamiętajmy też, żeby przywitać się i pożegnać z osobami, z którymi współpracujemy.
Na forach, czatach i w wiadomościach mailowych:
- pisząc do nauczyciela lub osoby starszej zaczynamy od powitania („Dzień dobry!”, „Dobry wieczór” itp.),
- w swoim opisie na komunikatorze nie stosujemy wulgryzmów, opis i zdjęcie mają mieć charakter informacyjny,
- nie nadużywamy wielkich liter,
- w treści maila lub wiadomości używamy pełnych zdań - komunikacja będzie wtedy bardziej zrozumiała,
- emotikony pozwalają nam na dodanie do tekstu emocji jednak ich nadmiar utrudnia odbiór treści, dlatego nie nadużywajmy ich,
- formułujemy zwięzłe tematy maili,
- dbamy o porządek, nie publikujemy zbędnych treści,
- pomagamy sobie wzajemnie w odnalezieniu zadań, wiadomości,
- nie wdajemy się w sieciowe kłótnie, nie hejtujemy.
- w wielu sytuacjach – na przykład ostrych dyskusji – warto po prostu skończyć rozmowę, wylogować się i pójść na spacer lub porozmawiać z kimś bliskim.
Po skończonych lekcjach należy nam się rozrywka. Niech nie będzie nią dalsze przebywanie w sieci, na portalach społecznościowych czy forach dyskusyjnych albo granie w gry komputerowe. Odejdźmy od komputera. Umysł także potrzebuje odpoczynku, dlatego warto pamiętać, by poćwiczyć lub pójść na spacer. Naukowo stwierdzono, że ruch bardzo pomaga w przyswajaniu wiedzy. Po wysiłku fizycznym pracujemy efektywniej umysłowo, lepiej i szybciej przyswajamy wiadomości. Po każdej godzinie korzystania z komputera powinniśmy przez 5 minut wykonywać ćwiczenia fizyczne. Można to robić nawet podczas przerw w lekcjach. Poniżej propozycja na przerwę międzylekcyjną. Warto skorzystać!
Oprócz tego ważne jest wyciszenie po dniu aktywności z technologiami cyfrowymi. To pomoże nam szybciej zasnąć i właściwie zregenerować się podczas snu. W czasie snu nasz mózg porządkuje informacje, które przyswoił w ciągu dnia. Dlatego ważne abyśmy spali odpowiednio długo, pomoże nam to w nauce. Dlaczego przed snem nie posłuchać bajki albo jakiejś ciekawej historii? Może spróbujecie tego? Należą nam się przecież chwile wytchnienia.
chwile wytchnienia - Bing video
DRZEWO MARZEŃ. Opowiadanie ze SNEM w tle... - YouTube
przygotowała Ewa Kucharska- pedagog szkolny
Żródło:”Cyberzaburzenia i cyberuzależnienia” M. Jedrzejko, A. Taper, T. Kozłowski
Seria „Chwile wytchnienia” You Tube